
    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING REGULATIONS  

 

1. Public Information Law 

 

1.1. The implementation of the Public Information Law has been partly elaborated on in the 

section about freedom of expression. 

 

1.2. The shareholders assembly of the publishing company “Novosti” appointed Goran 

Nikolic PhD, Dijana Vukomanovic PhD, Tatjana Vidojevic, Maja Ninkovic-Corac and Srdjan 

Muskatirovic as members of the Supervision Committee of the company. At the constitutive 

session of the Supervision Committee, held on November 8, Goran Nikolic was elected Chairman. 

Nikolic has received his PhD at the Faculty of Economics of the Belgrade University and is 

employed as a postdoctoral fellow of the Institute for European Studies. Dijana Vukomanovic is 

the postdoctoral fellow of the Institute for Political Studies and the Vice-President of the Socialist 

Party of Serbia (SPS). Tanja Vidojevic and Maja Ninkovic-Corac have a longstanding experience 

as journalists and editors. Srdjan Muskatirovic is an Economist and is currently working in the 

representative office of the “Lаdеrnа International BV” company. The term of office of the five-

strong Committee is four years. We remind that the majority owner of “Novosti” is businessman 

Milan Beko, through three foreign companies admittedly under his control, controlling 62.4% of 

the shares of “Novosti”. Back in June 2011, the Securities Commission ordered Beko to release 

the offer for the acquisition of “Novosti” in no later than three months, failing which he should 

announce the sale of all shares above the 25% threshold. Since none of these two things has 

happened, Milan Beko is not allowed to vote anymore based on his shares above the 25% 

threshold. In this way, a situation has been created where the state again has become the 

shareholder with the most votes in “Novosti”. The state namely directly holds 29.5% of the 

shares in “Novosti” and indirectly, through the Republic Pension and Disability Insurance Fund, 

another 7.15%. Hence, it holds the majority in “Novosti”’s shareholders assembly. It has not 

been disclosed whose candidates are the elected members of the Supervision Committee, but 

Dijana Vukomanovic is known to be the Vice-President of SPS, while Tanja Vidojevic is a member 

of the Main Board of the Serbian Progressive Party (SNS). “Laderna International BV”, the 

employer of Srdjan Muskatirovic, is one of Milan Beko’s companies. 

 

Under the Public Information Law, the founders of a public media may not be, directly or 

indirectly, the state and territorial autonomy, an institution, company or other legal person 

predominantly owned by the state, or entirely or largely financed from public sources, unless it 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

is provided for otherwise by a separate law governing the field of broadcasting and except in the 

case of news agencies. The Strategy for Development of Public Information System in the 

Republic of Serbia also stipulates that the state may not be the owner of media, namely it 

reconfirms the commitment of the state to withdraw from the ownership in media. 

Unfortunately, the seriousness of such commitment appears doubtful after the above-described 

election of the new management of “Novosti”. The election of a vice-president one party of the 

ruling coalition and a member of the main board of the other ruling party confirms that the 

government is aimed at taking the opportunity to control “Novosti”, holding slightly more than 

36% of the shares. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. The package of television programs Arena sport obtained the license for cable 

broadcasting on November 26, based on the opinion of the Ministry of Culture and Media and 

the Ministry of Finance. The two ministries have concluded Arena Sport was eligible for 

obtaining the license, since their majority owner “Telekom” is not owned by the state, but by a 

shareholders society. Such explanation was voiced by Goran Karadzic, the Vice-President of the 

RBA in an interview to “Politika”. Karadzic added that the provisions of the Public Information 

Law and the Broadcasting Law, prohibiting state companies from being broadcasters, did not 

apply to this case. “They are subject to the Law on Companies. The aforementioned provisions of 

the media laws were adopted to avoid political pressure and in this case such pressure was 

avoided, since the recipient of the license is a sports channel”, Karadzic said. The state 

participates in the structure of “Telekom”’s equity with 58.11%. In August 2011, “Telekom” have 

invested 7.7 million Euros and have become the owner of 51% of the shares of HD Win, the 

company that is the founder of the package of television programs Arena Sport. Four channels 

from this package are distributed via “Telekom”’s IPTV service and in standard and high 

resolution in the cable systems. One of these channels is offered in the basic package, whereas 

the remaining three, as well as the versions of all channels in HD, and may be purchased for an 

extra fee. “It is distorting the facts. “Telekom” is indeed a shareholders company, but the state is 

the majority shareholder. I do not see any major difference,” said the President of the 

Independent Journalists’ Association of Serbia (NUNS) Vukasin Obradovic. Petar Jeremic, the 

Chairman of the Executive Board of the Journalists’ Association of Serbia (UNS) also believes that 

the explanation, provided for the issuance of the license by the RBA Council, is unacceptable. “It 

is distorting the basic principles the state has accepted regarding the withdrawal from the 

media. They have obviously found the right form how to avoid it. “Telekom” is clearly owned by 

the state,” Jeremic told Politika. 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

 

As we have already written in the part of this Report pertaining to the enforcement of the Public 

Information Law, the latter stipulates that the founders of a public media may not be, directly or 

indirectly, the state and territorial autonomy, an institution, company or other legal person 

predominantly owned by the state, or entirely or predominantly financed from public sources, 

unless it is provided for otherwise by a separate law governing the field of broadcasting and 

except in the case of news agencies. Under the Broadcasting Law, the holder of the broadcasting 

license may not be a company, institution or other legal person whose founder is the Republic of 

Serbia or an autonomous province, save for the public service broadcasting institutions. That 

idea was accepted by the Media Strategy as the strategic commitment of the state. The Republic 

of Serbia is not the founder of HD Win (and that is unquestionable) – “Telekom” is, as the owner 

of 51% of the shares of that company. Since the state is the majority shareholder of “Telekom”, it 

seems undisputed that we have here a case described by the Public Information Law as 

prohibited indirect participation of the state in media ownership. The mere fact that “Telekom” 

is organized in the form of a shareholders company and not as a public company makes no 

essential difference. The problem seems to be with the other side. Namely, the state intends to 

privatize “Telekom” at one point. Until then, it wants to keep it competitive against private 

telecommunications operators, in order to ensure the highest possible price when privatization 

comes. Since some of “Telekom”’s private competitors, also active on the media content 

distribution market, already have TV channels (and particularly sports channels) more or less 

transparently in their property or under their control on other grounds, the state in this case 

seems to be stretching the law in order to maintain the competitiveness of its investment and 

the value thereof pending privatization. This, again, demonstrates the shortsightedness of the 

government, which seems unable to navigate through various interests or protects its own 

benefit by looking further than the revenues that a state company to be privatized could bring to 

the state budget. The key issue seems to be why the state has impeded the horizontal integration 

of telecommunication operators and built a legal framework in which no operator would be able 

to have the media service providers merged under its control. The question is also why the state 

is renouncing platform-neutral regulation and why it is treating differently vertical integration 

in the field of analog terrestrial television than in other types of distribution. We remind that, 

not that long ago, the state separated the public company “Broadcasting Equipment and 

Communications” (ETV) from the RTS system, with the argument that it was unacceptable to 

have the same company – in that case the public service broadcaster – be at the same time a 

competitor to commercial stations and manage the distribution system used by its competitors.  

At the same time, the state allowed the operators, which run different distribution systems – 

able or IPTV – to vertically integrate with media companies. Hence, “Telekom” has now been 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

allowed to do what used to be forbidden to RTS, which practice was the reason why the RTS had 

separated the public company ETV – to remain the owner of both the distribution system (IPTV) 

and the content distributed via that system (Arena Sport television channels). It is important to 

remind why this is bad and why the state separated the public company ETV from RTS in the 

first place. The key objection related to vertical integration is that it closes down the market, i.e. 

creates uneven business conditions. There are limited (if any) systemic guarantees that would 

ensure that the distributor will provide its services without discrimination to other competitors, 

applying the same conditions under which it provides such services to itself. Following economic 

logic only, “Telekom” would give privilege to its sports channels package over the ones of its 

competitors, just like the RTS used to give privilege, for the same economic reasons, to its own 

television program over the ones of its commercial station competitors, which it used to 

distribute via terrestrial distribution prior to the separation of ETV. The only principled solution 

to this would be to introduce unified rules that would restrict the opportunities for vertical 

integration of content providers (media companies) and media content distribution providers 

(telecom operators) by a single set of rules that would be both platform-neutral (they would 

apply equally to terrestrial, cable, satellite, IPTV or any other distribution platform) and that 

would apply equally to privately owned and state-owned market players. 

 

2.2.      In early November, the users of the services provided by cable operators discovered a 

new channel – Pink 2 – at the place in the programming menu where TV Avala used to be. The 

RBA Council Deputy Chairman Goran Karadzic said it was a cable channel. “Pink has the license 

for two dozen such programs, including Pink 2. Nobody has taken over the frequency that 

belongs to Avala”, Karadzic explained. He added that the RBA, at the time when Pink 2 appeared 

in the cable systems, was not aware that TV Avala had ceased terrestrial broadcasting. The 

deadline for the submission of complaints on the RBA decision revoking TV Avala’s license had 

not expired at the time and the said complaint would have had suspended the decision, thus 

enabling TV Avala to continue operating until the final RBA decision. The reason why the new 

channel took the place of TV Avala, according to Jovana Lukic, the Communications Manager in 

the cable operator SBB, is a well-established practice. “A station has had its license revoked and 

we allocated its place in the cable network to a new channel”, Lukic told the daily “Politika”. The 

disappearance of TV Avala will result, in the opinion of the employees, with about 100 jobs lost. 

What is more, the now defunct station, co-owned by Zeljko Mitrovic, the owner of TV Pink, owes 

its employees eight salaries. The Association of Independent Electronic Media (ANEM), the 

Journalists’ Association of Serbia (UNS), the Independent Journalists’ Association of Serbia 

(NUNS) and the Independent Journalists’ Association of Vojvodina (NDNV) have condemned the 

decision of the largest cable operator in Serbia – SBB Serbia Broadband – Srpske kablovske 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

mreže d.o.o. from Belgrade, to switch-off TV Avala from its distribution system while that station 

was still airing its program terrestrially, only to allocate that particular channel, unlawfully and 

contrary to its own business conditions, to a new channel of the company Pink International – 

Pink 2. 

 

According to RATEL’s Review of the Telecommunications Market for 2011, 76 cable operators 

and 2 IPTV operators operated in Serbia last year. To that number we may add three satellite 

DTH operators. According to the same source, the penetration of cable, IPTV and satellite DTH 

service in Serbia is 53% of the total number of households, while the number of subscribers has 

grown by 6.7% compared to 2010. The largest operator is Serbia Broadband – Srpske kablovske 

mreže d.o.o. (SBB), with more than 50% of the market. Seven of the largest operators (SBB, JP 

PTT, Telekom Srbija, Kopernikus, IKOM, Digi SAT and Radijus vektor) control about 88% of the 

market. This has paradoxically created the situation where the applicable regulations provide 

for a stricter regime of issuance of broadcasting licenses for terrestrial distribution of TV 

programs, which uses a public resource (broadcasting frequencies), but which is not anymore 

the primary type of reception of media content for most of the population. Therefore, in the 

situation that has been created, the dominant cable operators are able to exert in some cases a 

stronger influence than that of the competent operator. We remind that Serbia practically does 

not have the so-called must-carry regulation, nor does it regulate the logical numeration of 

licensed television channels. With respect to must-carry regulation, the Broadcasting Law 

stipulates only that cable, satellite DTH and IPTV operators may distribute the programs of 

terrestrially licensed channels without the obligation to acquire a special license, if they 

distribute them in an area which their terrestrial licenses are valid for anyway, as well as if they 

simultaneously distribute the programs of public service broadcasters free of charge. The Law 

on Electronic Communications additionally provides that RATEL, at the request of the RBA, may 

appoint an operator of the electronic communications network for the distribution and 

broadcasting of media content. This operator shall be obligated to air one or several radio or 

television programs at the national, provincial or local level, when a substantial number of end 

users utilizes the electronic communication network of that operator as the sole or primary way 

for capturing media content, as well as when this is necessary in order to achieve clearly 

determined goals of general interest that are laid down by the RBA in accordance with the 

principles of proportionality and transparency. In practice, RATEL passed only two such 

decisions in March of this year: the first ordering SBB to distribute the program of four 

municipal TV stations in Novi Sad and the second, ordering the same cable operator to distribute 

the program of two local TV stations. As for logical numeration of licensed TV channels, Serbian 

regulations do not contain rules that would apply to it. This issue has become increasingly 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

important with the strengthening of the digital platform for the distribution of media content. 

The logical number of a particular TV channel is a number under which a service is offered in the 

menu of the provider of the digital service of media content distribution. Today these numbers 

are allocated freely by cable, satellite DTH and IPTV operators and it is possible to imagine a 

situation where certain cable channels receive a lower number in the menu (and therefore 

facilitated access via the remote control) even than the numbers assigned to PSBs. A similar 

thing happened in the case of replacing the signal of TV Avala in the cable systems with the 

signal of Pink 2. On a channel that was memorized at low position on the remote controls of the 

majority of users in the analog cable offer (since the program of a national terrestrial 

commercial station was aired on that number), the viewers were suddenly offered the signal of a 

new cable channel. At that, at least in the case of SBB, this was even contrary to that company’s 

own General Business Conditions (GBC), the excerpts of which SBB posted on its website. These 

GBC say that, in the case of vacant capacities in the resources (a place in the cable system), all 

eligible broadcasters may compete. Media and journalists’ associations required SBB to inform 

the public as to whom it had offered place that became vacant with the disappearance of TV 

Avala and in which manner; based on which criteria it had decided to assign that place to Pink 2; 

to publicly state who were the members of the SBB’s Programming Council, who were to review, 

under the GBC, the applications of other candidates (if they were reviewed at all) and if the 

Programming Council existed at all. SBB failed to answer any of these questions and the only 

thing the above mentioned Communications Manager said was that everything was “as usual”, 

since a TV station had its license revoked and the place was assigned to a new one”. Why it was 

assigned to that particular station, were other interested stations damaged in that process (they 

definitely were), since Avala’s channel was already memorized at a low number on the viewers’ 

remote control? No answer has been provided to that question. It seems that such practices of 

cable operators require having more precise regulations regarding the logical numeration of 

licensed TV channels, especially since it is very well known that terrestrial broadcasting licenses 

are issued in a complex procedure involving an open competition, as well as that the fee for such 

licenses is ten times higher than the one for cable broadcasting. In such a situation, bearing in 

mind that the penetration of cable, DTH and satellite reception of television exceeded 50% of 

households last year already and that this year it may only become more prevalent, the question 

is what are the terrestrial channels actually paying for and what is the value they get in return, 

since they had to undergo rigorous control and obtain the license in an open competition and 

not only at request (like cable channels), let alone the ten times more expensive fee. More 

precise regulation of logical numeration of television channels should at least ensure that 

terrestrial channels be awarded lower numbers in the menus of cable operators and therefore 

easier access from the remote control. In the aforementioned press release, the media and 

journalists’ associations said that, failing a satisfactory response by SBB to the question if that 



    LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2012 
 

 

company had respected its own GBC in the above-described case, it would consider that the 

cable operator had abused its dominant position and undermined competition, namely that SBB 

had limited the market and applied uneven business conditions to the same jobs with different 

market players. We are yet to hear anything about this case from RATEL (as the regulator in the 

sector) or the Commission for Protection of Competition. 

 


